fredag 19 december 2008

sitter just nu på bussen mot Hua-Hin klockan är 15.30 det är c:a 2,5 tim. resa kvar, vi träffade ett par damer från Cambodia och Laos på bussterminalen, de har lovat visa oss e ett billigt hotell i Hua-Hin, om vi inte vill försöka själva, några adresser har vi fått av dem. så vi får se hur vi gör.
Christer skjutsade oss till Suirin, vi hade ju bestämt ta dagtåget, för att undvika komma till Bangkok mitt i natten, tågtiderna stämde inte så bra med vår planering, vi kollade dagbuss i stället, visst 6 -7 timmar på buss kan låta mycket
jag har ju bara åkt nattbuss mellen Bangkok och prasat tidigare.

men till min förvåning gick timmarna mycket fortare än jag föreställt mig,
så vi anlände till Bkk under tidiga kvällen, det var bara ta taxi till det tänkta hotellet, Whasington suite, och som vanligt går det inte att förklara för chauffören var vi skall, och inget visitkort från tidigare besök på hotellet
hade jag med mig så klart,
ok vi bestämmer oss åka till Big C (ett stort varuhus) i Sapan Kwai det ligger bara något kvarter från hotellet,
visst det var inga problem, hoppsan, redan framme taxametern stannade på 55 Bath ( c:a 12 Skr ) så snabbt har jag aldrig förr färdats med taxi den sträckan.
en härlig promenad så anländer vi till hotellet, rum fanns, så det var inga problem.
skönt att få duscha byta kläder, stoppa smutstvätten i en plastkasse för att lämna in på tvätten handla lite bananer, ”bubbelvatten” och lite whiskey ( i medicinsk syfte så klart) hos den gamla Kinesdamen jag brukar handla av,
sedan bar det av mot hotellet igen efter en avstickare till baren med tjejen som berättade för oss under tidigare besök om sin flickvän, hon själv är mycket maskulin i sätt och till utseende, det blev ett glatt återseende.

morgonen kom med så klart den utlovade shoppingturen till Big C , jo du!
som vanligt med kvinnor var det nästan omöjligt att få henne med ut på gatan igen, Åsnan (jag) fick som vanligt bära bördan.
mot löftet att få sällskap till Pantip (elektronikvaruhuset)

det var bara ta Rot fie (stavningen är säkert fel) elektriska tåget som går högt över marken till rätt station, promenera några kvarter, sedan in i detta pryl Mecka

till min stora förvåning började mitt sällskap tindra med ögonen, och lystet vandra genom varuhuset, oj; här fanns mycket bra att ha du utbrister hon.

så denna gång blev det annorlunda,
mot löfte att återvända följde hon då mörkret för länge sedan lagt sig över Bkk
äntligen med ut.

dagarna förflöt med lite resor kors och tvärs i staden, vi hade ju en del ärenden att uträtta, vi lärde oss snabbt hur lätt det var att resa i denna enorma stad.

vi åkte bland annat till Landmark (där Svenska Ambassaden ligger) för att äta västerländsk mat, vilket var ett skönt avbrott på den Thailändska kosthållningen

nu återstår dagens utmaning, att hitta billigt hotell på en semesterort under högsäsong

lite bilder http://picasaweb.google.se/Conny.Bjork/HuaHin?feat=directlink

Inga kommentarer: