lördag 6 mars 2021

 Jag förstår alltmer dessa äldre jag träffat under åren, tiden bara rusar iväg, man hinner inget numera, 

då man var yrkesverksam och hade kvällar, helger, semester, planerades tiden, numer flyter allt samman 

Det blir sommar, vinter ett år, eller två kanske tre, kan knappast hålla reda på det längre, likaså är det oviktigt om det är tisdag eller fredag

förutom Melodikrysset på lördagarna, vilket jag tror jag löst eller försökt lösa sedan början av 1960 talet, det blir liksom inte veckoskifte förrän uppgiften är klar.

Häromdagen reste vi till Intermarche en stormarknad kan man väl kalla den för de har det mesta

Skulle inhandla någon köttbit att grilla, solen skulle ju visa sig enligt väderprognosen,

Vi kom fram emot betjäningsdiskarna för fisk fågel och kött, men mitt i gången står en liten till åren kommen Portugis, med vagnen så tokigt att han blockerar hela gången helt stilla och verkar fundera på något.

Hur länge skall han stå där och fundera? säger jag till Inger. Han vänder sig om och säger todo bom!

Vilket brukar va en hälsningsfras (ungefär allt bra?) flyttar vagnen, plötsligt tittar han på mig säger Where from?

Sweden svarar jag, jag har varit i Stockholm 2 gånger säger han på flytande svenska, jag har jobbat på norsk båt med svensk besättning, jag har bott här i Olhao 87 år,  tyvärr hann jag inte prata så mycket med honom den gången, hoppas jag stöter på honom igen, spännande med alla överraskande möten 

Vi fick tag på några riktigt fina köttbitar att grilla, så det blev återfärd med öl, vin och kött samt lite grönsaker.

Och vad händer, duggregn!

Den dagen blev det att ta fram en burk inlagd sill Svensk några hårdkokta ägg egentillverkad potatissallad,

Rökt svintunga samt skivor av fläsklägg med pepparrotskräm, skönt att använda lite av det som finns i kylskåpet, 


Inga kommentarer: