tisdag 29 mars 2011

Tisdag 29 mars

Tisdag 29 mars
Vi har besökt verkstaden, tittat på den isärtagna motorn,
ingen vacker syn precis, mycket sönderslaget, jag undrar om jag inte hade rätt ändå när jag trodde kamremmen ”kuggat” över
Så det blir att byta motor helt enkelt, det kommer väl att kosta en hel del kan man tro
Valet vi har är att få bilen bärgad till Svensk verkstad för motorbyte, eller utföra arbetet här, det är nära Italien, dessutom är timdebiteringen lägre, så valet är inte så svårt
Vi stannar här!
På måndag nästa vecka tror de bilen skall vara körklar igen med ny motor
Vi bor under tiden kvar på hotellet.
Som ligger centralt vid torget i staden,
synd bara att jag har så besvärligt med mina knän
Jag tycker ju det är så skönt och trevligt att promenera,
men jag får väl ta pauser under våra utflykter.
I dag har vi varit hos frisören, inte billigt precis, över 50 Euro för 2 personer
Lite märkligt tycker jag, 1 person friserade 3 personer servade
Men resultatet blev bättre än den självfriserade knoppen
Jag får inte laga mat på rummet, så det blir att äta på ”lokal” ett tag nu tyvärr.
Så vi söker oss till små familjerestauranger.
I dag åt vi Pizza på just en sådan restaurang där föräldrar, barn och barnbarn samarbetar
Då vi frågar om någon behärskar Engelska, viftar personen i fråga med händerna ” vänta” hämtar sin 9 åriga dotter som hjälper oss genom menyn
Jag tycker det är underbart då föräldrar tar hjälp av sina barn i sådana situationer
Dessutom sporrar det ju barnen att lära sig andra språk
Pizzan barnet tyckte jag borde prova var jättegod (restaurangens specialitet)
Den pizza Inger beställde var ”tam” (nästan smaklös)

Så blev det att gå ut med ”Pyret” det skall ju skötas mage även på små hundar,
Men hitta en yta som inte är asfalterad eller stenlagd här är mycket svårt
Det blev att använda benen, gå i gränder, över lekhagar, obebyggda tomter, här är allt annars bebyggt,
Här kommer vi klädda i kortbyxor, för min del strandtofflor, nyss inhandlade på en China-bazar
Bland alla dessa Catalonier i sina vinterkläder, och höghalsade stövlar
En bil med E på nummerskylten stannar vevar ner rutan och frågar något,( om vägen tror jag)de borde väl ändå se att vi är turister
Kanske vi smälter in i miljön på något sätt.
Nåja!
hemvägen består i alla fall av ett ”vattenhål” det blev att njuta av omgivningen över ett gott glas öl
snacka lite med bar-grannen som visade sig vara från Brasilien tjejen han hade i sällskap kom från Sicilien hade bott en tid i Tranås (Sverige) jo du!
Världen är egentligen väldigt liten
Så visst har vi det bra trots närheten till Libyen.

Inga kommentarer: