söndag 20 mars 2016

En sån söndag

Naturen börjar vakna efter vinterdvalan
I dag har det varit plusgrader hela dagen, ett stilla morgonregn startade upp oss med sitt smattrande på plastraket utanför sovrumsfönstret

Viss är det härligt, då man kan se snön sakta smälta ihop, och frigöra den dolda marken

Nyfiken som man är, startade jag brunnspumpen, för att se om rören frusit under vintern, jo, det låter i röret in i huset, det verkar endast vara en ispropp i slutet av ledningen, så jag kopplade isär röret kände efter med ett smalare kopparrör,
Proppen verkade sitta runt en halv meter ner i marken, bara ta borrmaskinen ett långt "signalborr" jo men visst
Proppen kommer farande då jag startar pumpen

Härligt då får vi kallt och varmt vatten i stugan igen

Slippa gå till brunnen och pumpa upp i plastflaskor

Bilradion som monterats under en hylla fungerar mycket bättre än de bärbara radioapparaterna

Så vad kan man mera önska
Elkabeln är utlagd till "grynnan" i sjön, dessutom har vi plussat på stenröset vid infarten från sjön

Så lite har ändå hänt

Det blir att fira med ännu en god pepparbiff, vi inhandlade 4 st häromdagen, till extrapris

Hmm!

Tokigt folk som betalar fullt pris för det dyra köttet med utgånget bäst föredatum,som egentligen är för färskt, måste ligga i kylskåpet ytterligare några dagar för att bli mört

Så det fick bli Pepparbiff ännu en gång, såsen hade ju "stått till sig "  sedan gårdagen, så nu var den riktigt god

En burk vit sparris, lite Brysselkål (kokta i hönsbuljong)
Och ett glad gott "rött" resp "vitt" till

Det hela avslutas med frysta jordgubbar och vispgrädde, så avrundar vi måltiden  med kaffe och en liten Cognac

Det kan man kalla söndag i glesbygd det

Tyvärr lyckas jag inte få med bilder, men kanske jag lär mig med tiden














Inga kommentarer: