måndag 11 november 2013

Sista dagen I mandalay

Visst har man det gott!

Inga tider att passa, bara se till att få tak över huvudet om natten, lite mat i magen,

 

Så har det blivit dags att fortsätta resan, vi har träffat så många underbara människor, försökt lära oss några enkla fraser på deras egna språk

men troligen är det “toneringen” vi inte klarar,

ofta förstår de inta vad vi säger, vi tycker vi härmar bra , men det räcker ändå inte

 

inte har det så stor betydelse,

vi skall ju vare sig prata religion eller politik, med dom

med tanke på religion,

har jag aldrig besökt ett land tidigare med så många olika religioner, där alla verkar acceptera varandras tro

 

här verkar vara mycket mera på sin “vakt” försöker man få reda på hur samhället funkar, är det locket på ingen förstår

pratar man lönsamhet, skatter, samma sak, ingen förstår

Nyfiken är man ju , men vill absolut inte ställa till något

 

Vi tog en pilsner i gårkväll innan det var dags att sluta ögonen för natten

man får ju alltid en menu, framlagd på bordet, kanske kan de locka till en liten beställning,

här serveras grillade revbenspjäll, Amerikansk stil, det brukar va så jäkla gott

 

så vi går dit, beställer revben till mig och pasta Bolognese till damen, samt en kall öl

efter några minuter, kommer servitören ut 

tyvärr vi har ingen öl, kommer om en halvtimme

inga problem,

vi har inte brått till graven, som jag sa till gubben i Piteå vilken  trängde sig före i kassakön,

 

efter ytterligare några min kommer en Europé ut,

troligen ägaren

vi hämtar öl, vet inte när leveransen kommer,

kall öl blev serverad, Ingers mat kom in,  vi väntar ytterligare minst en halv timme

då går jag in och frågar om min mat, och möts av frågande min, ingen har beställt,

 

hungrig och faktiskt förbannad ber jag få betala,

då kommer en vit kvinna fram ber om ursäkt och vänder sig till kökspersonalen och skäller

bär hon ansvaret skall hon ju prata med mig inte banna sin personal inför mina ögon

jag skiter i beställningen jag vill betala och gå nu, jag är hungrig

så det får bli något annat av allt det goda som finns att tugga på, jag var ju bara inställd på revben!

 

visst notan blev skriven,

på vägen ut träffar jag en Engelskman, sittande vid ett bord,

de har problem med personalen blir hans kommentar

förstår det sa jag

Inger hade besökt toaletten,

stopp i stolarna papper och skräp överallt,

så de skall nog byta personal eller försöka leva på något annat

 

jag har stött på fenomenet så många gånger förut  i de här länderna, piskan skall vara på ryggen,

klara order hela tiden annars är det tvärstopp i huvudet

 

nja!

kanske bara det att vi tänker lite olika, men är man hungrig blir man gärna lättirriterad

mat blir det ändå,

god soppa, lite grillat, goda såser,mycket grönsaker

och torkade sojabönor, har aldrig ätit det förut, hmm, gott i riset

 

vi har tagit ut alldeles för mycket pengar, vi har över 350 SEK kvar i inhemsk valuta,

det blir mellan 10 och 15 kompletta luncher  för 2 personer inkl dryck

 

vi får väl se om det finns något att handla på flygplatsen

jag upplever landet som annorlunda,

fantastisk mat, jättegod öl,

allt är billigt, utom hotell, med Svenska mått (otroligt billigt)

men  i stort sett  är hotell dubbelt så dyrt här mot Thailand med samma standard

 

visst !

vi gick till en restaurang tog någon öl samt nygrillat tilltugg, svårt att låta bli , då allt här smakar gott.

 

 IMG_0558[1]

så kommer det ett par med västerländskt utseende, varifrån är ni?

Sverige svarar vi, England pekar på bröstet

det visar sig att de just anlänt hit från Bangkok, funderar på att resa till Taunnggyi för att se sjön.

vi säger ta taxi, det är värt äventyret, jobbigt så klart, men ändå, det är värt att se landsbygden dagtid

var bor ni i Mandalay, blir nästa fråga, hotell och namn ??

serverar hotellet frukost på taket?.

visst måste va samma hotell vi bor på

vi får se !

jag beställer taxi från hotellet till flygplatsen  i morgon,

visst inga problem säger de i receptionen, ni flyger till Bangkok kl 12 45

taxin är här 09.30

hur fan vet dom var vi skall, när vårt flyg går?

lite otäckt känns det ju det måste tillstås.

 

i morgon kanske det väntas flera överraskningar, man vet aldrig!

nu väntar John Blund  (Sandyman) på mig

sov så gott alla!

Inga kommentarer: