onsdag 6 november 2013

Bangkok-Yangon

Skönt att lämna Bangkok,
vi tar oss med taxi till flygplatsen, det blir lite argumentation innan  chauffören sätter på taxametern,

vi får vår vilja fram tillslut, nu gäller det bara fixa biljetter till Myanmar, det visar sig vara ont om platser, så det blev inte det billigaste alternativet, men vad göra,
visum hade vi  hämtat dagen innan resan

Incheckningen är ju smidig då vi inte reser med bagage, sedan kommer säkerhetskontrollen
jag blev förvånad att larmet inte gick då jag passerade bågen, jag blir alltid stoppad,
mina knän ger utslag för metall.

Inger hade med en sax  lite större än en nagelsax, tyckte den borde gå igenom,
inte heller, det blev att packa upp, nu är det än en gång skönt att ha så lite packning

saxen beslagtas, dessutom fanns 2 tandkrämstuber,
en inhandlad i Thailand  och en nästan tom tub Pepsodent från Sverige,
Pepsodenten beslagtogs.
det blev väl för många mililiter kan jag tro

Vi blev insläppta efter nogrann genomgång av ryggsäcken

så blev det dags för passkontroll, vi hamnade i varsin kö en bit från varandra
fram med passet  ställa sig på plattan för fotografering, granskande, pang pang stämplar
sedan klart

då kan vi lägga passen åt sidan  ett tag, jag kollar mitt pass,
Tusan det är ju Ingers pass jag passerat passkontrollen med, nu kan man verkligen fundera på hur bra kontrollen verkligen är

Bilden i Passet  bör väl överensstämma med personen som fotograferas.

välbehållna på marken igen beställer vi taxi på flygplatsen, kör oss till centrum, vi vill ha tag i ett billigt hotell
fruktansvärd trafik, vi kommer mitt i rusningstiden, det blir att sitta länge i köer,

under tiden pratar vi med den Engelsktalande chauffören, han berättar en hel del om landet och sin familj, hans morfar hade tydligen varit Engelsk guvernör  i landet förflyttad i ilfart då Japanerna kom på 40 talet

det blev en intressant pratstund,
hotellet han visade oss låg i en gammal stadsdel vilket vi tyckte var perfekt, man ser så mycket mera, träffar (vanligt) folk

och visst blev det som vi trott,
hittar som vanligt nytt hotell med fönster stort familjerum, rent och snyggt till lägre pris,

vi är endast ute efter säng, toa, dusch, och fläkt,
här fanns ingen fläkt men AC och filtret som vanligt helt igensatt
bara göra rent, sedan dra igång det hela temperaturen ställs till +28 grader

mat skall vi ha ,
det ligger en liten bar , med stolar och bord på andra sidan gatan, det ser spännande ut, vi slår oss ner
hos 2 unga killar, som sitter och dricker whisky blandat med öl, lite snack blir det men svårt med Engelskan, nåja trevligt hade vi likväl den kvällen.

 alldeles i närheten av hotellet ligger  en jättestor Pagod  som man så klart måste se, fantastiska byggnadsverk

men återigen en storstad, så vi tröttnar fort, vill vidare

efter några dagar här i Yangon bestämmer vi oss för att se sjön med de flytande trädgårdarna
dit tar man sig enklast med nattbuss från Yangon

personligen gillar jag inte nattbuss, oftast kall, man ser inte något av omgivningen, helt slut då man kommer fram, jag har svårt att sova på buss, jag kan inte vika hop min kropp som man borde

men det går,
efter 12 timmar med 2 stopp kom vi fram,
får ett bra hotell  betalar 50 US Dollar natten
vi skall ju bara vara där några nätter, krånglar inte med  hotell letande

vi träffar en mycket trevlig familj från Estland, som vi tar en båttur runt sjön med

för att se dessa fantastiska odlingar, och allt som där hör till, och så klart någon Pagod blev det















Inga kommentarer: