söndag 15 december 2013

Bangkok Bye Bye

solen skiner inte lika intensivt var dag nu,

avgaser och andra luftföroreningar  lägger sitt täcke över den stora staden

ovanför ligger några moln som hjälper till att avskärma solen.

 

vi har beslutat resa till någon strand

vi tar flyget i morgon till Phuket, stannar på stranden vid flygplatsen

mycket för att kolla om något renare luft hjälper mot hostan

samt komma från staden.

 

skall bli skönt få lite utrymme, kanske hyra motorcykel, och kunna röra sig  lite

i omgivningen

 

vi hade tänkt återvända till Filipinerna, men det får vänta till nästa gång

vi kommer så klart hålla kontakt med de nyfunna vännerna på denna tripp

 

vi avslutar kvällen med en tur till barhörnan  i närheten av Nana sqare

ett ställe där vi träffat många trevliga människor

 

gatan utanför är ungefär som reperbahn  var/är 

det är trångt, så vi får gå på led, plötsligt hör jag en mansröst

på Engelska” jag gillar inte detta”, vänder mig om

 

Inger har av misstag tagit tag i armen på en främmande man, i tron att det var min

det är trångt, så inte svårt att förklara misstaget.

 

väl kommen tillbaka till hotellet pratar vi med en kille från Syrien

får jag komma och prata med er någon minut?

visst,

han kommer in på rummet med en bunt dokument, diplom etc.

kan ni hjälpa mig, jag är yngste sonen i familjen som bor i Syrien

jag behöver jobb av något slag, kan ni hjälpa mig till Sverige.

 

Tyvärr

det måste gå över immigrationsmyndigheterna

ta kontakt med Svenska ambassaden  här,

de släpper inte in mig i landet,

vi tillhör Europa du måste troligen ha  returbiljett,

som vi måste ha för att resa till Filipinerna

 

jag måste tillstå att jag beundrade killen som i alla fall försökte

vi har många invandrare som är läkare, eller andra högutbildade

som livnär sig som taxi chaufförer i Sverige, vilket är hemskt.

 

kanske det är enklare med Australien sade jag

får försöka blev svaret, någon måste ju försörja familjen

 

så visst är man född med silversked i mun

Inga kommentarer: