måndag 2 december 2013

Mot Filipinerna

Nu är Inger som ny igen, inga problem längre

hon tar det sista antibiotika pillret, i dag

så nyklippta och någorlunda utvilade, är det bara fortsätta resan

hittills har det inte alls blivit som vi tänkt, det är så ibland,

 

Nu gör vi ett nytt försök

Vi har verkligen funderat på hur vi skall lägga upp resan

det skall bli skönt att lämna Bangkok, för denna gång

 

Tack vare denna fantastiska teknik som finns tillgänglig,

sitter man på hotellrummet, kopplar upp sig till flygbolaget, köper biljett,

väljer vilka stolar man vill ha,får ett bokningsnummer,

som man knappar in på en automat på flygplatsen

eller lämnar vid incheckningen

 

IMG_0625

Dagens lunch intog vi vid gatan hotellet ligger på,

billigt som bara den  65 Bath ( C:a 3, 50 Kr)/ portion

det var säkert 200 som åt där samtidigt, detta sker endast någon gång/vecka

då man dukar upp på en parkeringsyta, det var 8 eller 9 olika kök

spännande, billigt, gott.

 

Vi har försökt finna rätt väg med Sky-train,

(väldigt bra system, tågen  går högt över marken på betongfundament)

samt tåg ut till flygplatsen

i dag tog vi Sky-train till Phaya Thai där tåget till flygplatsen går

mycket enkelt blir det i morgon,

 

Slippa alla dessa förhatliga taxi och Tuk Tuk förare, är värt en slant

dessutom är det bra mycket billigare, och bättre för miljön

IMG_0627

Du ser hur smogen lägger sig över staden,

här behöver man inte vara rökare för att få Kool

vi går en bit tillbaka, Inger behöver vädra sina lungor,

trots den dåliga luften.

 

Då vi kommer till Siam, är det barrikader lite överallt, och folkmassor

IMG_0635

 

IMG_0629

stämningen hettar till, så det känns skönt att lämna Bangkok i morgon

på TV visas bilder hela dagen, kravaller, tårgasgranater, poliser, demonstranter

IMG_0631

Bråket trappas upp hela tiden, jag har svårt att tro detta kommer lösas

inom överskådlig tid 

vi får se då vi återkommer den 20:e December, det går säkert att följa från

Filipinerna, om internet funkar.

så behöver vi förstärka med lite kontanter, kort funkar inte så bra,

här är det oftast kontanter som gäller

jag försöker med en ATM ( uttagsautomat) utanför en 7-11 butik

 

Mastercardkortet   funkar inte nu igen, så det blir att ta mitt eget Visakort

 

plötsligt skriker en man i mitt högra öra något jag inte förstår, jag ser på honom

han räcker fram båda händerna skriker något igen, pekar på munnen och mot butiken

jag tolkar,

jag är hungrig, ge mig pengar,

detta har jag sett förut

 

jag börjar prata Svenska, ber honom att dra någon annan stans

nyfiket följer jag honom genom butikens fönster 

han är lika högljudd  där inne som han var utanför

 

killen köper en flaska öl som han omedelbart halsar,

visst är det synd om folk!!

 

nu blir det dusch igen, och rena kläder

så kan vi  gå ut och ta en pilsner i kväll kanske något att äta,

innan man  kryper under lakanet för natten.

 

 

 

Skriv ut alla

I nytt fönster

Inga kommentarer: